Thursday, May 21, 2009

Contempt for rare fART


[ini ada satu laman seni hebat. namanya arterimalaysia. denyut seni budaya malaysia dan asia tenggara dikatakan berdegup di sini. tulisan dibawah ini, asalnya keterangan bertulis yg diminta Simon Sun bagi penulisan esei kuratorialnya untuk pameran yang disertai SS, berjudul 3 young contemporaries 2009.smlm ia diterbitkan diarteri]

Ianya mudah. Gambar-gambar potret dicuri ‘download’ daripada Internet, dicetak dakwat hitam putih tanpa rujukan pada warna. Hanya bentuk dan cahaya. Kemudian cetakan gambar-gambar dikhayalkan di dalam ‘photo shop’ kepala hotak - dimain, dikerat-kerat, ditampal, diletak warna-warna, dipadam, ditambah dan dikurangkan – menjadi suatu gambar yang lain apabila dilukiskan. Kesan pandangan pada gambar potret muncul ke permukaan kanvas – cerita-cerita yang disambung sembangkan dari seorang ke seorang yang lain, dengan lidah, mulut, tangan atau perkakas teknologi; peristiwa-peristiwa dan kejadian-kejadian; jenayah penindasan atau kebebasan; ulasan pendapat politik atau propaganda murahan atau kemarahan ataupun taik! Aku peduli apa.

Tidak perlu judul untuk siri-siri lukisan saya. Teks dinampakkan sebagai bahagian daripada rupa lukisan, disamping kesan daripada gambar-gambar kesan foto cetakan yang dilukiskan atas kanvas dengan medium acrylic, ada juga yang dicampur pensil. Tidak perlu kenyataan, terserah mata memandang membaca lukisan. Tidak timbul keinginan untuk menghidangkan pesona – bukan itu cita-citanya! Tidak salah dan dialu-alukan siapapun membuka tafsiran atau memberi takrif, menulis wacana atau kritikan, cercaan atau kutukan. Aku peduli apa.

Namun demikian, perasaan begitu luas dan bebas, merdeka dan mengalir. Aku bukan orang yang tahu inti pati hakikat (substance) – dan aku peduli apa. Kewujudan (existence) aku masih tentang persoalan pokok yang telah, sedang dan akan ditanya jawabkan selama tahun-tahun kehidupan manusia, “apakah itu SENI?

Seniku adalah seni yang kering, kontang dan kegersangan – Art of desperation! Dalam keadaan yang terdesak, seniku adalah seni yang menyenangkan diriku sendiri. Aku suka pada apa yang aku suka – dan ini berubah-ubah pula. Aku peduli apa. Aku memilih-milih bentuk dan rupa yang ingin kunampakkan. Meski aku bukanlah buruh mahir atau pakar dalam hal kesenian yang dilatih, dipandu guru dalam sebuah kurikulum institusi. Aku dilabelkan sebagai “self-taught artist” jadi apa yang diajarkan diriku mestilah suatu yang sangat berbeza atau bertentangan atau berlawanan (bolehkah seiringan?) dengan ajaran estetika, sejarah, falsafah, buku, guru, teknik atau nilai institusi – dan aku peduli apa. Mungkin aku kurang diajar sekolah, tapi “alamraya adalah sekolahku dan setiap unsur itu guru” yang belum habis-habis mendidikku. Setiap saat adalah didikan pelajaran, dan aku terus belajar hingga nanti datang tamat riwayat dan nafas kematian.

Tapi, soalan “apakah itu SENI?” memungkinkan kehadiran dan kewujudan sesiapapun sebagai seorang seniman – dengan atau tanpa pengisytiharan - yang menciptakan kesenian, seindah atau seburuk apapun. Siapapun engkau, dimana-mana, apa-apa dan bila-bilapun tetaplah SENI dalam pengertiannya yang paling asasi. Nampakkanlah apa saja – luahan ekspresionisme atau keobjektifan acuan rasmi yang membentuk atau lakaran atau lukisan atau arca atau seni pasang atau seni tampak atau seni plastik atau modernisme atau tradisional atau pasca kolonialisme atau contemporary atau naïve art atau raw art atau fine art atau insider atau outsider art atau filem atau bunyi atau musik atau lagu atau sastera atau apa-apa sajalah! Aku peduli apa.

Aku peduli apa. Inilah jalannya Art of desperation! Inilah titik masuk ‘entry point’ yang akan membawa berbagai kehadiran, beragam kemungkinan dan berencam kebarangkalian ke ruang pemerintahan (dominion) SENI atau keakraban masyarakat SENI atau ekonomi SENI atau politik SENI atau sebab musabab SENI atau asas kewarasan SENI atau agama SENI atau kegilaan SENI – bagaimana dan apapun yang ingin difahami.


2 comments: