Wednesday, November 3, 2010

Hafiz حافظ Ghazal 380:biarpun aku bergerak di jalan ini, tetap terjaga jalanku yang satu lagi,


Telah banyak kali kukatakan, dan kusuarakan sekali lagi
biarpun aku bergerak di jalan ini, tetap terjaga jalanku yang satu lagi.
Aku dilatih dan menghibur, begitulah di sebalik tabir seperti burung nuri
ku pertahan dan ku ulangi, apa yang telah Guruku ajari.
Jika aku duri atau mawar, menghiasi rerumputan, sia-sia tak bererti
jika berfikir aku boleh tumbuh tanpa hujan dan tangan yang mengasuhi.
Wahai kawan-kawan, jangan kau fikir aku gila, tiada berperasaan tak berhati
dalam mencari si jauhari, akulah permata tiada terperi.
Meski wain dengan jubah warna warniku, punca banyak kesakitan
aku tak akan menyalahkan penawar mujarab ini, tiap noda dicuci.
Tawa dan tangis para pencinta banyak lapisan yang dikandungi
malam hari aku menulis, dan aku beroleh manfaatnya di pagi hari.
Bicara Hafiz, jangan menghirup debu dari kedai arak itu, tahanlah diri
jangan salahkan aku, beginilah caranya keharuman ini kudapatkan kembali.

terima kasih sumber:
http://www.hafizonlove.com/divan/08/380.htm


I have said many a time, and I’ll say it once again
Though I move upon this path, another my path maintain.
Behind the veil parrot-like, I am trained and entertain
I repeat what the Master has taught me and had me retain.
If I am a thorn or rose, adorn the grass, it is vain
To think I can grow without the nurturing hand and rain.
O friends, do not think I am heartless and insane
In search of a connoisseur, I am a gem of unique grain.
Though wine with my colorful robe causes many pain
I will not fault the elixir that washes every stain.
The lovers’ laughter and cry many layers do contain
At night I compose, and in the morn cry out my gain.
Hafiz said, from breathing in dust of the tavern do refrain
Fault me not, this is the way that this aroma I regain.

© Shahriar Shahriari
Los Angeles, Ca
April 2, 1999

No comments:

Post a Comment